Canon 5Ds review

CANON 5DS REVIEW

7 maanden geleden was ik in de camerazaak op zoek naar een opvolger van mijn Canon 6D en was me duidelijk dat de Canon 5DS dit niet zou zijn. Mijn verstand won die dag en hoe graag ik ook meer scherpte wilde voor architectuur en interieur fotografie, de grootte van de bestanden en speciale handling van de Canon 5Ds zijn niet praktisch met een bruiloft. Het feit dat de camera ook niet is aan te sturen met een iPad over WIFI , een eigenschap die ik ondertussen onmisbaar vind bij product en food fotografie trok me over de streep: ik ging naar huis met een Canon 5Dmk3.

Helemaal gelukkig met de Canon 5Dmk3, met name met het dual cardslot en het fantastische autofocus systeem had ik met de Canon 6D een volledig pakket dat alle vormen van fotografie aankon.

Toen mij werd gevraagd een foodfoto voor de trailer van een vrachtwagen te maken, dacht ik meteen 1 ding: Canon 5Ds! Eindelijk kon ik het aan mezelf verkopen dat ik het echt nodig had. De keuze tussen 5DS en 5DSR was eigenlijk snel gemaakt: Moiré bij architectuur fotografie is niet mooi!
3 maanden later schrijf ik dit review aangezien veel reviews naar mijn mening onvolledig of niet correct zijn en ik een groot fan ben van deze camera

(De Wifi heb ik ondertussen opgelost met de CAMFI, deze wifi zender en app werkten beter dan de Canon 6D wifi, in ieder geval tot de laatste update, nu is live view offline.)

FOTOGRAAF-DEN-HAAG-9

Bij deze dan mijn mening over de Canon 5DS:

In 1 woord : WAUW!
In veel reviews wordt het nut van de resolutie vertaald naar grotere prints en het effect zou niet noemenswaardig zichtbaar zijn bij online gebruik, hierbij wordt toch volledig de plank misgeslagen. De extra dimensie die zichtbaar wordt in combinatie met bijvoorbeeld een Canon TSE 17 of Canon EF 85 1,2 op F 8 zijn ongekend. De foto spat van het beeld af en de hoeveelheid informatie in de foto is intrigerend en soms bizar. Overal is iets te zien, ook zonder in te zoomen of een groot scherm is dit effect duidelijk waarneembaar.

De grootte van het bestand maakt inderdaad dat croppen veel beter te doen is dan met bestanden van een 6D maar dit wil je eigenlijk niet, je wilt die volle resolutie! Niet alleen voor je architectuur maar ook voor portretfoto’s en productfoto’s. Wat ook heel fijn werkt is het nabewerken in Photoshop, er zijn veel meer pixels om mee te werken en dit leid tot een netter resultaat bij bijvoorbeeld het gebruik van clonestampen.

De kleurdiepte is duidelijk beter dan de Canon 6D en 5Dmk3 en in Lightroom hoef ik hier weinig aan te doen, de standaard setting is prima. Iets meer kleur bij architectuur fotografie en iets minder bij portretten.

ISO waarde: hier kan ik kort over zijn: het verhogen van de ISO waarde boven de 100 leid meteen tot kwaliteitsverlies, al bij ISO 125 zie ik het verschil. Is dit een probleem? Meestal niet, het is geen lelijke korrel zoals bij de 5dmk3 en met de hoge resolutie is in de nabewerking veel goed te maken.
Toch vind ik ISO 400 de maximale instelling voor mijn soort fotografie en dat is echt aan de lage kant.

De meeste reviews hebben een vergelijking gemaakt met de Nikon D 810 en het tekort aan Dynamic Range. In veel reviews is kritiek geuit op de ruis, kleurfouten en banding die ontstaan bij het oplichten van de schaduwen. Tot vandaag ben ik dit geen enkele keer in een goed belichte foto tegengekomen. Bijna al mijn architectuur fotografie legde ik vast in realistisch HDR (5 bracketing) met mijn Canon 6D en om de dynamic range op te vangen gebruikte ik bij de Canon 5Ds een bracketing van 7 foto’s. Mijn verbazing was dan ook groot toen bleek dat het aanpassen in Lightroom van een enkele goed belichte shot vaak een beter resultaat opleverde dan een 32 bits HDR foto in camera Raw van 7 belichtingen.
Dit leid in mijn situatie tot een behoorlijke versnelling van mijn nabewerking, 20 foto’s (5Ds) bewerken in Lightroom gaat nu eenmaal veel sneller dan 20 foto’s (6D) produceren in Photoshop HDR Pro.

Mijn workflow is wel veranderd, aangezien ik thuis en in de studio over dezelfde bestanden wil beschikken staan zowel de Lightroom catalogi en bestanden in de dropbox. Een Raw bestand of DNG van een Canon 5Ds is ongeveer 50 mb en met photoshop aanpassingen is een Tiff bestand al snel 350 mb, waarbij met grotere bewerkingen ik steeds regelmatig PSB bestanden moet aanmaken van meer dan 2 GB. Dit werkt niet via dropbox. Mijn Dropbox kon het synchroniseren niet meer bijhouden met als gevolg dat ik een portable 250 SSD met Thunderbolt gebruik voor alle lopende projecten.

De hamvraag: is het een goede camera voor jou?

Voor gebruik vanaf statief met lage Iso waarden is de Canon 5Ds een fantastische camera en kan ik het iedereen aanraden die beschikt over een snelle computer en voldoende opslag. Schieten vanaf Live view geeft de minste trillingen en het gebruik vanaf een statief is dan ook een must.

Voor de allround fotograaf blijft dit natuurlijk lastig en voor velen zal de Canon 5Ds een specialisatie camera zijn naast bijvoorbeeld de Canon 5dmk3 die alleen is goed te praten door absolute passie en het bezit van een Canon lenzensysteem of het binnenkrijgen van de juiste aanvraag die de aanschaf hiervan relativeert.