Canon 11-24 mm review

canon-ef-11-24-mm-review-3

Canon 11-24 mm review

De Canon Ef 11-14 mm lens was voor mij een onzekere aankoop! Met veel interieur en exterieur fotografie als opdrachten heb ik bijna altijd genoeg aan de fantastische Canon TSE 17 mm lens. Zodra 17 mm niet breed genoeg is kan zonder problemen hiermee een compleet foutloze panorama worden gemaakt die zeker de 11mm benadert, het voordeel is dan ook dat met een Canon 5Ds een panorama al snel meer dan 100 megapixel is ( voor je opslag en nabewerking is dit weer een nadeel, zeker wanneer je een 5 of 7 staps HDR-foto maakt.)

De foto’s gemaakt met de Canon EF 11-24 op Flickr stelde mij niet gerust, veel langgerekte beelden met onhandige composities, hele schuine lijnen en een lege voorgrond, daar werd ik niet warm van. Tot ik op Fstoppers een korte reportage zag van Playboy fotograaf Jarmo Pohjaniemi  die fantastische beelden maakt met de Canon EF 11-24 mm op een manier zoals ik extreem breedbeeld niet had verwacht. Wat me vooral opviel was het ongelooflijke kleurbereik, scherpte tot in de hoeken en Flare resistentie.

Canon 11-24 mm review – deel 2

Ik was verkocht en de lens ook!

Na een paar foto’s te nemen tussen opdrachten door zag ik meteen de moeilijkheden van van deze lens (bij 11mm)
• zodra de camera niet waterpas staat gaan de verticale lijnen heel snel erg schuin
• veel in beeld betekent ook dat er veel kans is op storende elementen in beeld
• veel in beeld betekend ook meer kans op harde schaduwen en hooglichten, HDR of flitslicht is een must)

Een aantal positieve zaken die mij meteen ook opvielen:
• de ruimte werd niet overdreven uitgerekt, het beeld blijft geloofwaardig
• als de camera waterpas is er bijna geen distortion

Met deze gedachten in mijn achterhoofd heb ik mijn Canon 5Ds, de TSE 17mm en de Canon EF 11-24 mm meegenomen naar mijn opdracht van vorige week. Dit was de perfecte test en ik ben zeer tevreden met het resultaat.

Canon 11-24 mm review- deel3

Wanneer de Canon EF 11-24 mm en wanneer de Canon TSE 17 mm te gebruiken?

• zodra een hoge ruimte of gebouw wordt vastgelegd blijft de TSE mijn favoriet, de lijnen zijn recht en ik raak niks meer kwijt in Photoshop met rechtzetten. Dit verschil is echt groot. Bij het rechtzetten van een 11m foto genomen met een normale schuinte blijft ook niet meer over dan het 17 mm beeld van de TSE, niet doen dus. Deze situatie doet zich vaker voor bij exterieur dan interieur fotografie en hier is de TSE 17 mm de Canon EF 11-24 mm duidelijk de baas.
• Wanneer de tilt functie van de TSE 17 voor creatieve doeleinden gebruikt wordt
• Voor zeer hoge resolutie panorama’s is de TSE 17 beter in te zetten
• in eigenlijk ELKE andere situatie is de Canon 11-24 mm makkelijker, sneller, net zo scherp en rijk van kleur als de TSE 17 mm. Tel daar een erg goede autofocus en korte scherpstelafstand bij op en je hebt een zeer bruikbare lens die ook bij events goed is in te zetten.
• Het voordeel dat je sneller gaat werken is gelijk je nadeel, je maakt de foto op 11mm en cropt in de studio je foto op maat, dit is een heel andere werkwijze dan de handmatige in te stellen TSE 17.

Ik zou ze allebei niet meer willen missen en ze zijn een perfecte combinatie in je tas voor welke vorm van bouw-, interieur- of architectuur fotografie dan ook.