canon-tse-17-mm-review

Canon-tse-17

canon-tse-17-mm-review

De CANON TSE 17 f4 lens is een gespecialiseerd stuk hardware dat niet te vergelijken is met andere lenzen.

Deze CANON TSE 17 f4 review is bedoeld om te laten zien wat er mee mogelijk is en door middel van voorbeeld foto’s de optisch kwaliteit weer te geven. Dit is geen pixelonderzoek van gefotografeerde streepjes of boeken maar een recente gebruikerservaring.

De CANON TSE 17 f4 is geheel van metaal maar ligt zeer prettig in de hand en staat netjes op de camera. De afwerking is perfect, zeker als je rekening houdt met het feit dat de lens om 3 assen kan bewegen:

  1. tilt
  2. shift
  3. 360 graden rotatie.

Deze bewegingen kunnen los van elkaar worden toegepast of allemaal tegelijkertijd. Dit biedt zeer veel mogelijkheden bij elke mogelijke compositie.

De CANON TSE 17 f4 is voornamelijk bedoelt voor architectuurfotografie en het is hier dat de lens ook echt zijn geld waard is. Het is schitterend hoe een gebouw de verticale lijnen weet te behouden voordat Photoshop wordt toegepast. Door middel van de shift functie lijkt het dat het gebouw frontaal van voren is vastgelegd terwijl de fotograaf tegen de onderkant aan kijkt.

Canon-TSE-17mm-F4-Review-pano

Canon-tse-17-mm-review

Door de lens 90 graden te roteren is het mogelijk om de shift functie te gebruiken voor het maken van perfecte horizontale panorama’s. Hierbij worden de uiterste shift waardes gebruikt: links, midden en rechts.

Het verkregen beeld is dan vergelijkbaar met een 10mm FF lens. Dat maakt deze lens dan ook zeer bruikbaar voor interieur fotografie. (houd hierbij rekening met de flare gevoeligheid, met name spotjes van boven)

De tiltfunctie van de CANON TSE 17 f4 is vergelijkbaar het gebruik van een technische camera. Hierbij is het mogelijk om zelf te kiezen wat in focus is en hoeveel. Dit biedt zeer creatieve mogelijkheden. Als architectuur fotograaf ben ik nu vooral bezig om het gehele beeld maximaal in focus te krijgen en zo optimale scherpte te verkrijgen. Dit blijft nog steeds een uitdaging.

De optische kwaliteit van de CANON TSE 17 f4 is zeer goed, zeker als je overstapt van de 17-40 f4. De CANON TSE 17 f4 is niet zozeer veel scherper maar het beeld is natuurgetrouwer. De kleuren en contrast voelen “ echt” aan en de benadering naar medium format komt weer wat dichterbij. Het ontbreken van chromatische aberratie is erg fijn. Ik moet zeggen dat de 17-40 alleen nog mijn tas uitkomt voor het maken van foto’s waarbij filters noodzakelijk zijn.

Dit is dan meteen 1 van de nadelen van de CANON TSE 17 f4, filters zijn niet mogelijk zonder aparte constructies te bestellen en het voorste glas element ligt er ook behoorlijk naakt en kwetsbaar bij. Ik verwijder dan ook alleen de kap net voor het nemen van de foto en zet het meteen terug.

Het ontbreken van een kap betekent ook dat reflecties en flare veel invloed hebben op het grote bolle stuk glaswerk en je foto kunnen verpesten. Dit merk je duidelijk bij interieur fotografie met felle (led) spots. Meestal gebruik ik dan een groot stuk karton om dit licht te blokkeren. Als de spot mooi binnen de compositie valt levert dit bij verkleinen van het diafragma vanaf F8 schitterende sterren op.

Dit CANON TSE 17 f4 review is bedoelt voor degenen die kiezen tussen deze lens of andere nog wijdere “ultra wide angle” lenzen en een keuze willen maken.

  1. Je kunt met deze lens dmv panoramafoto’s wijdere foto’s maken dan met de Zeiss 15 mm 2,8 zolang het een statisch onderwerp is.
  2. Met het gebruik van live view is het ontbreken van een autofocus geen enkel probleem zolang je een statisch onderwerp hebt
  3. De kwetsbaarheid blijft de grootste uitdaging, hectisch werk en snelle lenzenwisselingen gaan op den duur een kostbare fout opleveren. Het is dan ook geen goed idee om de Canon TSE 17 F4 te gebruiken anders dan op een stevig statief of in een veilige setting.

Kijk hier na de reviews van de Canon 5DS of de Canon EF 11-24 mm